Hubungi Kami

Hubungi Kami

Monday, May 16, 2016

Vignette ~ Syud

Dia tu macam... vignette.

Keliling gelap, tengah-tengah sahaja yang jelas. Dan tak ada garis jelas yang memisahkan antara keliling yang gelap dengan tengah yang terang itu. Macam mimpi.

[i]
Kata Najiha:
"Aku nak kekalkan sikap aku yang hanya akan ingat benda gembira."
"Eloklah tu. Ubah angin, ubah tempat. Hijrah itu satu benda yang elok."

Dia berhijrah untuk memulihkan keadaan hatinya yang sedikit calar. Calar yang tak ada kesan pun... kan? Hijrah juga bermaksud, (a) dia akan jumpa orang yang dia tak pernah jumpa; (b) pernah jumpa tapi tak ingat; (c) orang yang memang dia pernah jumpa dan ingat.

"Najiha." Dia memperkenalkan diri.
"Nice meeting you, Najiha."

Tapi dia rasa dia tak pernah jumpa lagi orang yang malas nak bercakap macam Si Dahi Kerut ni. Atau mungkin... dia pernah jumpa... kut?

[ii]
Pada Firdaus:
Matahari itu, orang kata, sifatnya terang, panas - dan hidupan atas muka bumi ini tak boleh hidup tanpa matahari. Najiha itu, bagi Firdaus macam matahari. Terang - dan buat dia sentiasa tercari-cari.

"Awak memang suka cakap sepatah-sepatah kan?"
"Ha. Saya memang suka cakap sepatah-sepatah."

Dan kalaulah matahari itu hilang, tak mungkin dia tidak terkesan, kan?
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...