Tiga tahun dan beberapa draf kemudian, apabila kami akhirnya memiliki manuskrip yang telah siap di tangan kami, kami semua berasa sangat berpuas hati. Kami telah meletakkan garis panduan yang jelas bagi How to Talk So Kids Can Learn—At Home and in School. Kami telah memberikan contoh-contoh yang konkrit berkenaan sikap dan bahasa dalam setiap teras proses pembelajaran. Kami telah menunjukkan bagaimana mencipta persekitaran emosi yang membuat kanak-kanak berasa selamat untuk membuka diri mereka kepada hal-hal yang baharu dan tidak dikenali atau tidak biasa. Kami telah menunjukkan bagaimana anak-anak dapat dikerah memikul tanggungjawab dan melatih disiplin diri. Kami telah berkongsi pelbagai kaedah bagi menggalakkan kanak-kanak untuk percaya kepada diri sendiri dan bagi menjadi diri yang mereka mahukan.
Kami benar-benar berharap idea-idea dalam buku ini akan membantu pembaca untuk memberi inspirasi dan mengupayakan anak-anak muda dalam hidup pembaca.
Antara kandungan:
Bab 1: Bagaimana Mengendali Perasaan yang Mengganggu Pembelajaran
Bab 2: Tujuh Kemahiran bagi Mengajak Anak Bekerjasama
Bab 3: Keburukan Hukuman: Pilihan Lain yang Membawa Kepada Disiplin Diri
Bab 4: Menyelesaikan Masalah Bersama: Enam Langkah Melibatkan Kreativiti dan Komitmen Anak-anak
Bab 5: Pujian yang Tidak Merendahkan Maruah, Kritikan yang Tidak Melukakan Hati
Bab 6: Bagaimana Membebaskan Anak yang Terperangkap dalam Perwatakan Mereka
Bab 7: Perkongsian Ibu bapa – Guru
Bab 8: Penangkap Mimpi
No comments:
Post a Comment