Teori-teori psikologi dan aplikasi teknik nabi dalam pendidikan di dalam bilik darjah.
Tugas hakiki pertama guru-guru adalah mendorong pelajar supaya mereka sendiri mahu menjadi individu yang bagus sikap dan akhlaknya. Selepas pelajar terdorong suka belajar, barulah guru dapat memulakan tugas mengajar pelajar sehingga mereka mampu lulus peperiksaan dengan cemerlang.
Guru hanya dapat mengajar apabila pelajar sendiri mahu belajar. Justeru, sebelum mengajar, guru perlu menjadi pendorong dahulu. Guru perlu buat supaya pelajar suka belajar. Selepas pelajar suka hendak belajar barulah guru dapat mengajar dengan rasa seronok dan dengan cara yang mudah mudah. Guru seronok mengajar, dan pelajar pun suka belajar.
Antara teori psikologi dan teknik nabi dalam pendidikan yang dihuraikan dalam buku ini adalah:
1. Guru Menjadi Motivator Kepada Pelajar Supaya Mereka Suka dan Kemaruk Mahu belajar
2. Mendorong dengan Tidak Membebel
3. Memberikan Gelaran Baik dan Menaikkan Estim Diri
No comments:
Post a Comment