Hubungi Kami

Hubungi Kami

Wednesday, June 24, 2020

Rahsia Perniagaan Tanpa Modal ~ Mejar (B) Mohammad Qayyum A. Badaruddin

(SEM & SS) RM21.00 > RM18.90

Terlalu banyak perniagaan yang boleh dilakukan tanpa modal. Daiam buku ini dinyatakan lebih seratus perniagaan tanpa modal yang boleh dilakukan oleh usahawan. Tetapi, hakikatnya itu yang terjadi selalu.

Ramai yang ingin memulakan perniagaan yang terus besar. Terus nampak hebat, mempunyai premis, pekerja yang ramai, dan peralatan yang canggih. Bila keluarga, saudara mara atau kenalan Iihat, nampak agak gah perniagaan yang dijalankan. Tidak ramai yang sanggup bermula kecil dahulu, untuk mengumpul modal sedikit demi sedikit, dan kembangkan perniagaan secara berperingkat.

Mungkin mereka tidak dapat lihat, perniagaan kecil hari ini, 10-20 tahun yang akan datang boleh menjadi besar dengan usaha yang dilaburkan. Masalah yang lebih besar adalah, sekiranya bermula perniagaan yang bermodal besar terus, tanpa pengalaman berniaga, besar kemungkinan perniagaan itu akan gulung tikar. Yang bankrupt pun ramai. Tetapi, sekiranya bermula kecil, maka risiko juga adalah kecil.

Namun, apa yang lebih penting adalah pengalaman dan ilmu yang dapat dikumpulkan dalam membesarkan perniagaan yang kecil itu. Pengalaman berniaga akan menguatkan kita sebagai usahawan peringkat demi peringkat. Nanti, bila perniagaan menjadi besar, InsyaAIIah segala ilmu perniagaan telah dipelajari dalam perjalanan dari berniaga kecil hingga besar.

Peringatan saya kepada bakal usahawan, tidak perlu menjadikan modal sebagai alasan. Mulakan kecil dahulu. Hendak terus membuka kedai atau jaringan jenama kosmetik sendiri, memang memerlukan modal yang besar. FIKIR BESAR... TETAPI MULA KECIL!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...