Hubungi Kami

Hubungi Kami

Thursday, May 19, 2016

Cerita Korea Kami ~ Ummu Hani Abu Hassan, Norhayati Abu Bakar, Hanafi Sarif, Ahmad Fouad

Buku ini mengungkapkan juzuk-juzuk pengalaman sekumpulan rakyat Malaysia yang pernah 'hinggap' di Korea Selatan. Kisah-kisah yang berlaku di Korea Selatan ini dikumpulkan bagi membenarkan tanggapan bahawa setiap peristiwa yang berlaku mempunyai hikmah dan manfaat.

Perbezaan budaya, agama, pemikiran dan geografi adalah aset untuk dikongsikan dengan para pembaca di Malaysia khususnya tentang Korea Selatan. Menariknya, setiap penulis mengungkapkan variasi pengalaman dengan bahasa yang jujur, santai, dan menyelitkan nilai tarbiah Islam.

Menampilkan 4 penulis yang berbakat iaitu Ummu Hani Abu Hassan, Norhayati Abu Bakar, Hanafi Sarif dan Ahmad Fouad.

Semoga pembaca dapat mengambil nilai-nilai baik yang boleh dijadikan iktibar dari kisah mereka. Selamat 'mengembara' ke Korea.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Monday, May 16, 2016

Vignette ~ Syud

Dia tu macam... vignette.

Keliling gelap, tengah-tengah sahaja yang jelas. Dan tak ada garis jelas yang memisahkan antara keliling yang gelap dengan tengah yang terang itu. Macam mimpi.

[i]
Kata Najiha:
"Aku nak kekalkan sikap aku yang hanya akan ingat benda gembira."
"Eloklah tu. Ubah angin, ubah tempat. Hijrah itu satu benda yang elok."

Dia berhijrah untuk memulihkan keadaan hatinya yang sedikit calar. Calar yang tak ada kesan pun... kan? Hijrah juga bermaksud, (a) dia akan jumpa orang yang dia tak pernah jumpa; (b) pernah jumpa tapi tak ingat; (c) orang yang memang dia pernah jumpa dan ingat.

"Najiha." Dia memperkenalkan diri.
"Nice meeting you, Najiha."

Tapi dia rasa dia tak pernah jumpa lagi orang yang malas nak bercakap macam Si Dahi Kerut ni. Atau mungkin... dia pernah jumpa... kut?

Lelaki Bona Fide ~ Xenia Zidane

Azri merasakan hidupnya kembali bersinar apabila bertemu dengan Dayana, cinta pertamanya. Tapi, belum sempat dia mengatur langkah, bunga pujaannya disambar teman baiknya sendiri. Dia terpaksa akur.

Apabila kebahagiaan Dayana diragut pergi, gadis itu berhijrah menenangkan hati. Mereka bertemu kembali di bumi Bradford. Azri cuba untuk mendekati Dayana tapi Dayana menolak. Baginya, cukuplah dengan pengalaman lalu. Dia tidak mahu lagi dibayangi kenangan silam.

Namun, permintaan yang tersayang buat Dayana akur pada ketentuan-Nya. Mungkin dengan menyenangkan hati mereka, hatinya juga akan menjadi tenang.
Adakah bahagia tertulis buat mereka, akhirnya?
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

Saturday, May 14, 2016

Bicara Iman Untuk Tenang ~ Pahrol Mohd Juoi

Setiap yang dilahirkan sebagai Islam, ada iman di dalam dirinya. Yang membezakannya, sama ada kita menggunakan dan mempraktikkan iman di dalam kehidupan seharian atau tidak. Iman perlu diraih. Ya, Allah membekalkan kita dengan iman tetapi jika kita tidak istiqamah untuk cuba meraihnya masuk ke dalam budaya diri kita, mana mungkin kita boleh bertenang. Iman perlu dilatih dengan niat, solat, doa, zikir dan tawakal yang berterusan.

Buku Bicara Iman untuk Tenang ini sebagai santapan pemurnian iman anda. Melalui pembacaan kisah-kisah di dalamnya, insya-Allah akan menyentak diri kita peri pentingnya iman untuk bertenang.
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

RnR Hati: Muda Bukan Sekali Tetapi 2 Kali ~ Pahrol Mohd Juoi

Siapa yang tidak suka muda? Orang muda – cantik, segak, cergas, lincah, aktif, bertenaga dan bebas meneroka apa sahaja. Waktu mudalah permulaan segala transformasi diri. Ingin menjadi seperti itu, seperti ini, seperti dia, seperti orang itu dan macam-macam lagi. Sehingga akhirnya, lelah mencari identiti yang tiada kesimpulannya. Mengapa? Cantik sudah, segak sudah, bijak sudah, cergas dan lincah pun sudah. Tetapi, mengapa masih mencari-cari atau masih ingin meniru identiti lain?

Remaja mesti mempunyai jiwa yang kuat untuk menghadapi pancaroba hidup. Untuk itu, iman perlu disuburkan selalu. Hidup remaja mestilah dipenuhi dengan program membina dan memperkuatkan iman. Program maksiat dan kemungkaran hendaklah dijauhi. Jika tidak, terimalah akibatnya. Remaja akan menderita dengan pelbagai masalah jiwa. Percayalah, tidak akan ada ketenangan tanpa mengikuti program Islam. Sering dipesankan agar kita beribadah sebanyak-banyaknya sehingga kita merasa letih dan tidak ada daya lagi untuk melakukan maksiat. Dunia tempat berpenat dan berjihad. Akhirat nanti tempat nikmat untuk berehat.
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

Ensiklopedia Amalan Setahun ~ Imam Ibnu Rajab Al-Hanbali

Ensiklopedia Amalan Setahun adalah sebuah kitab yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu dengan nama asalnya Latha’if al Ma‘arif fi ma li Mawasim al-‘Am min al-Wazha’if karangan Ibnu Rajab al-Hanbali. Karangan Ibnu Rajab al-Hanbali ini dilihat sebagai sebuah panduan yang mapan dalam menjelaskan perspektif Islam terhadap amalan dan ibadah sepanjang bulan Hijrah. 

Secara keseluruhannya buku ini adalah sebuah tulisan lengkap yang dihasilkan bagi membincangkan kelebihan bulan-bulan hijrah dan galakan melakukan amalan kebaikan di dalamnya. Memberi semangat dan motivasi kepada kaum Muslimin agar mempersiapkan diri dengan amalan kebaikan sebelum kematian. Bekalan kepada para pendakwah Islam dalam menyampaikan nasihat dan pengajaran kepada masyarakat awam.
*****
(SEM & S/S) RM80.00 > RM70.40

Magnet Akhirat: Inspirasi Daripada Surah Al-Waqi'ah ~ Datuk Dr. Hj. Zahazan Mohamed

Andai dikurnia segunung emas kepada anak Adam nescaya tidak akan cukup baginya. Manusia berlumba- lumba mengejar dunia sehingga terasa dunia semakin menjauhinya. Kehidupan terasa sempit dan perit. Begitulah keadaan kebanyakan kita pada masa ini kecuali mereka yang dirahmati. Nabi Muhammad telah mengajarkan kita suatu amalan yang jika kita lakukannya nescaya kefakiran dunia tidak menghantui kehidupan dengan mengamalkan bacaan surah al-Waqi’ah.
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

Remaja Bertanya Ustaz Fauwaz Menjawab ~ Ahmad Fauwaz Fadzil Noor

Buku ini merupakan himpunan artikel soal jawab antara pembaca majalah Gen-Q (majalah berkonsepkan isu semasa anak muda) yang dikelolakan oleh al-fadhil Ustaz Fauwaz Fadzil Noor. Menariknya mengenai buku ini, setiap isu atau soal jawab dikemukakan secara santai dan bersahaja bagi memudahkan pemahaman para pembaca khasnya golongan remaja. Modus penyampaian dan penerangan berkenaan hukum hakam yang berat. 

Turut dapat difahami dengan gaya bahasa yang mudah dan mesra pembaca. Selain itu, soalan-soalan yang dikemukakan semuanya dekat dengan para remaja seperti soal berkaitan pergaulan antara lelaki dengan wanita, cinta, sukan, fesyen, kewangan dan sebagainya.
*****
(SEM & S/S) RM14.00 > RM12.30

Travelog Tarbiah ~ Dr. Zaharuddin Abdul Rahman

'Travelog" membawa maksud ‘suatu ceramah, filem, brosur dan sebagainya yang berkaitan dengan pelbagai kisah perjalanan atau pengembaraan’ manakala ‘tarbiah’ membawa maksud ‘pendidikan’. Maka, ‘travelog tarbiah’ di sini boleh didefinasikan sebagai sebuah wadah berbentuk buku yang menceritakan tentang perjalanan seseorang yang bermatlamat memberi pendidikan kepada yang mengikuti pengembaraannya. 

Oleh itu, coretan penulis ini menceritakan pengalaman peribadi beliau sewaktu bermusafir di negeri asing.
*****
(SEM & S/S) RM29.00 > RM25.50

Rahmat Dalam Perbezaan ~ Sr. Abdul Basit Abdul Rahman

"Realitinya, khilaf itu akan berterusan selagi wujudnya manusia di muka bumi ini, lalu tidak perlu lagi kita bermimpi untuk menjadikan manusia itu satu."
Allah SWT telah menjadikan ikhtilaf iaitu perberbezaan pendapat, cita rasa, keinginan dan segalanya menjadi tabiat kehidupan dunia dan para penghuninya. Walaupun ikhtilaf itu satu sunah Rabbaniyyah (ketentuan Tuhan Pencipta Alam), tetapi ia tetap perkara yang sukar diterima. 

Kebanyakan umat manusia pada hari ini, termasuklah umat Islam sendiri berada dalam perselisihan pendapat yang besar lagi meluas, baik dalam hal akidah, syariah mahupun akhlak. Perselisihan adalah salah satu bentuk 'fitnah' atau ujian Allah SWT ke atas manusia. Meskipun manusia diberi akal fikiran untuk membuat pilihan berdasarkan ilmu dan panduan wahyu, namun perselisihan masih tetap berlaku.
*****
(SEM & S/S) RM10.00 > RM8.80

Simulasi ~ Lokman Hakim

Syukri mahukan kehidupannya kembali. Nora dengan penyakit autisme sedang bergelut dengan refleksi seorang lelaki aneh yang mahu masuk ke dalam hidupnya. Fateha pula berhempas-pulas untuk membantu Nora keluar dari kesukaran autisme itu.

Sebuah manuskrip telah mengubah hidup mereka. Mungkin sekadar penulisnya. Ataupun editornya. Tiada siapa yang pasti.

Bulan berbentuk kiub berapungan di langit menjadi enigma buat mereka yang menyedari. Namun begitu, tidak semua yang menyedari kejanggalan pada bulan tersebut.

Malaysia. Tahun 2032. Hidup agak sukar. Namun manusia sentiasa ada jalan keluar. Kadangkala jalan keluarnya tidak semestinya sama dengan apa yang pernah dibayangkan. Mungkin juga kehidupan itu hanya satu simulasi.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Jin-Tina ~ Abdul Rahim Awang

Tiga wanita muda – Juanita, wartawan investigatif; Katrina, agen insurans; dan Mona, ahli perniagaan berkawan baik dan berkongsi minat, iaitu tarian salsa. Juanita dan Katrina mengajar tarian salsa secara sambilan di studio yang dimiliki dan diurus oleh Mona.

Suatu senja, Katrina melayang jatuh dari tingkap studio tarian di tingkat 20 Menara Kuntum dan mati di atas tarmac. Kisah seram yang selalu menyelubungi menara itu mula tersebar. Juanita gigih mencari kebenaran di sebalik kematian sahabatnya itu. Namun kemudiannya, nyawanya pula yang terancam.

Apakah punca sebenar yang memutuskan nyawa Katrina? Adakah kerana kemalangan? Dibunuh? Membunuh diri? Atau melibatkan dendam dari alam ghaib?
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Sebenarnya... ~ Charles Mohan, Syarafuddin Sulaiman

Di sebalik kehidupan seorang wartawan, mungkin ramai yang tidak tahu.

Buku ini menceritakan individu, detik, lokasi, kejadian, dan keadaan sebenar suatu berita sebelum ia dilaporkan di media.
Kesahihan sebenarnya... hanya yang melaluinya sahaja yang tahu.

ISI KANDUNGAN
1 Bagaimana Saya Nak Mulakan?
2 Cerita Pilihan Raya
3 Wow!
4 Depan-Depan
5 Pilihan Raya Galas
6 Terus Ada
7 Contoh
8 Kita Putar!
9 Anwar Ibrahim
10 Wan Azizah
11 Tun M, Siti Hasmah
12 Pak Lah
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

Salahudin Al-Ayubi: Righteousness of the Faith ~ Abdul Latip Talib

The world has known of Salahudin Al Ayubi’s name since the Second Crusade. It was a time when the Crusaders who conquered Baitulmaqdis wanted to expand their reign upon the divided Islamic nations.

Rising up to protect the Islamic nations was Sultan Salahudin Al Ayubi. He successfully unified the broken nations and assembled a massive Muslim military of high calibre and discipline.

United and strong, they successfully kept the Crusaders at bay and halted their invasion, returning Baitulmaqdis back into the hands of Islamic rulers.

Yet, it did not end happily there. The European Crusades, led by King Richard of the Lionheart, thirsted for revenge. Under the King’s orders, they quickly executed their next move.

The armies of the era’s two great kings struck swords. Emerging victorious from the clash of the kings was none other than Sultan Salahudin, who firmly held his reign over Baitulmaqdis. The city remained under Islamic rule until World War 2, where it fell to British occupation and into Christian hands as Jerusalem.
*****
(SEM & S/S) RM35.00 > RM30.80

Hulagu Khan: Terror From The East ~ Abdul Latip Talib

Due to failing health from old age, Genghis Khan did not live to fulfill his dreams of
conquering the world. Those dreams however lived on in the hearts of his heirs, one of
whom was Hulagu Khan.
Like his grandfather, Hulagu Khan was a genius in military tactics and a brave Monggol
horse warrior. When he took up command, the Monggols already had control of Central
Asia with plans to head west. However, one thing stood in their way of expanding their
Mongol Empire.
It was the flourishing Abbasiyah Empire in West Asia.
Hulagu Khan’s sharp military tactics, combined with corruption amongst the rulers of the
Abbasiyah Empire, finally saw the fall Baghdad.
Conquered, Baghdad was destroyed. Its land turned red, swimming in the the blood of the
scientists and philosophers killed. Its waters ran black with ink from the libraries of books
thrown into the Tigris river. It was the end of the Abbassid dynasty.
Though victorious, the Mongol Empire’s own end was near. Soon after the conquest of
Aleppo and Damascus, Hulagu Khan’s advance to expand his empire in Arabia was
halted after his defeat to courageous Mamluk army in Ain Jalut.
*****
(SEM & S/S) RM30.00 > RM26.40

Tariq Bin Ziyad: The Conquerer of Andalusia ~ Abdul Latip Talib

It was a time when the Umayyad Empire was aggressively expanding their jurisdiction.

Finally, they reached the borders of Africa and Europe — a border separated by the narrow strip of a strait. The first commander to cross these straits and set foot on European soil was none other than Tariq ibn Ziyad.

A brave and formidabble warrior, Tariq was a smart strategist. He strategically took of advantage of the time the Christian rulers of Andalusia were engulfed in a civil war to attack and ultimately defeat them.

Hence, the straits that he crossed was honoroubly named after him, as Jabal Tariq or Gibraltar.

After the Andalusian soil was conquered, Tariq advanced towards Paris but was annihilated at the mountains of the Alps. Tariq was also forced to retreat because the Caliphs were worried they would lose contact with him.

From then on forth, Andalusia became one of Europe’s shining stars amidst the dark ages.
*****
(SEM & S/S) RM30.00 > RM26.40

Wednesday, May 11, 2016

Travelog Mr. Backpacker: Merentas Amerika ~ Badrul Hisham

Polis koboi Texas dengan serius mengacukan pistol ke arah kepala Bad dan menjerit sekuat hati.

“I SAID OPEN THE DOOR! OPEN THE DOOR!” Bad dicampak ke atas lebuh raya dan tangannya digari. Aku digari beberapa minit kemudian dan dicampak ke tepi jalan juga.

Buku ini menceritakan sebuah kisah benar tentang dua pemuda Melayu yang merantau pusing Amerika dengan berbekalkan duit sedikit dan impian setinggi gunung. Satu kereta menjadi saksi bagi semua peristiwa ini. Pada mulanya semua bermula dengan manis dari New York dan perlahan-lahan bertukar menjadi pahit apabila tiba di negeri Texas. Aku dan Bad ditangkap polis koboi kerana mereka mengesyaki kami penjenayah besar.

Moga pengembaraan Merantas Amerika ini menjadi inspirasi bagi anak muda mengejar impian yang lagi besar dalam hidup.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Kompilasi Travelog: 7 Benua Vol 1 ~ Badrul Hisham, Nordin Yahaya, Ida Yunus, Rafiee Ghani, Nazri Arshad, Siti Noridah, Wazari Wazir, Meor Farid Asyradi

BADRUL HISHAM – Penulis buku travelog terlaris PBAKL 2015 yang telah berjaya mengayuh basikal dari London pulang ke Malaysia.

NORDIN YAHAYA – Telah mula mengembara dari tahun 80’an dan telah melihat lebih 60 buah negara dari 6 benua.

IDA YUNUS – Dua kali mengembara melalui perjalanan keretapi terpanjang didunia “Trans-Siberian” dan telah menjejakkan kaki ke Annapurna Base Camp.

RAFIEE GHANI – Seorang pelukis yang terkenal dan telah mengembara merentas benua bersama isteri dan anak kecil pada tahun 1987.

NAZRI ARSHAD – Lebih dikenali sebagai Moji, seorang pengembara solo yang pernah kehilangan passport diluar negara dan terkandas di tengah hutan Amerika Selatan.

SITI NORIDAH – “Kembara Afghanistan”, menjadi buku travelog pertama tulisan beliau dan pernah ditangkap oleh askar Afghanistan kerana dituduh sebagai agen perisik Pakistan.

WAZARI WAZIR – Jurufoto sepenuh masa yang terkenal di Malaysia dan tidak pernah lokek dengan ilmu pengembaraan dan ilmu mengetik kamera.

MEOR FARID ASYRADI – Sang musafir dan penulis buku “Travelog Mr. Traveller” yang telah terjual sebanyak 12,000 naskah hanya dalam lapan bulan hasil terbitan sendiri.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Travelog Mr. Traveller: Untold Stories ~ Meor Farid Asyradi

Jika sebelum ini buku Travelog Mr. Traveller lebih tertumpu kisah kronologi perjalanan penulis di Eropah dan India, kali ini penulis telah memuatkan sebanyak 50 kisah benar yang berkait dengan kisah motivasi, inspirasi dan kembara diri dalam buku ini. Kesemua kisah ini adalah realiti dialami penulis sepanjang pengembaraannya ke lebih 35 buah negara. 

Moga ia mampu memberikan sesuatu yang baru dalam dimensi pembacaan anda dan beroleh manfaat daripadanya.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Krabi: Pergi Naik Bas, Balik Naik Tren ~ Normi Ahmad Shafie

“Ini bukan percutian ala-ala datin”

“Saya terasa seperti mahu memasukkan tangan ke celah lubang kaunter yang muat dua tangan itu dan mencekik pegawai itu semahunya.”

“Hati gembira dan bersyukur kerana berjumpa orang senegara. Di sini tiada lagi Cina atau Melayu. Di sini orang Malaysia bersatu.”

“Lelaki yang membawa kami segera mencangkukkan sabit yang sentiasa ada ditangannya ke telinga Dik Dik.”

“Memang mencabar! Demam terus, malah ada sesuatu yang lebih menakutkan berlaku ke atas saya. Jeng jeng jeng!”
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Seoul Dengan RM1400 Je? ~ Normi Ahmad Shafie

“Adik, berli satu 10 ringgit,” suara lelaki itu menarik perhatian saya. Saya pandang ke muka lelaki itu, dia orang Korea dalam lingkungan umur 40-an. ‘Eh, tau berbahasa Melayu?’ Dia tersenyum memandang saya sambil mengulangi ayatnya tadi. Saya pandang baju t-shirt yang dijualnya tertera harga KRW10,000. ‘Wah, RM10 kau kata!’

*******

Sedang menuruni tangga subway, kedengaran bunyi ‘gedebuk’ diikuti suara budak mengerang kesakitan. Saya segera berpaling ke belakang dan terlihat seorang budak lelaki dalam linkungan umur 10 tahun yang agak gempal berbangsa Korea sedang terjelepuk di atas tangga tak jauh dari saya.

Dia menangis dan mengaduh. Ada luka di kaki kanannya. Kasihan sungguh!

Saya pun cuba panggil orang-orang tempatan yang sedang lalu-lalang. “Please help him, he’s hurt.”
Ramai terus berjalan, memandang tapi tiada seorang pun berhenti memberi pertolongan.
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Panduan Imam & Makmum: Solat Jemaah ~ Ustaz Mohd Hazri, Hashim Al-Bindany

SOLAT JEMAAH, PANDUAN IMAM & MAKMUM memperjelaskan hukum-hakam dalam solat berjemaah yang kurang diketahui umat Islam.Penjelasan disampaikan secara ringkas dan padat berdasarkan pendapat ulama dalam mazhab Syafi’i.

Antara persoalan yang diperjelaskan dalam buku ini:
 Imam dan makmum niat solat berbeza.
 Rukuk dan sujud serentak dengan imam.
 Hukum mufaraqah daripada imam.
 Makmum muwafiq dan makmum masbuk.
 Imam terlupa atau tersalah dalam solat.
 Peraturan susunan saf dalam solat jemaah.
 Istikhlaf (menggantikan imam).
*****
(SEM & S/S) RM14.00 > RM12.30

Be Strong ~ Bonda Nor

Kau gagal, Allah hantar bantuan. Kau luka, Allah sembuhkan. Kau takut apa kalau kau ada Tuhan?

Buku BE STRONG ini merupakan pengumpulan pesanan-pesanan yang dirungkaikan dalam bentuk puisi, petikan dan monolog. Menggunakan pendekatan yang digunakan di dalam al-Quran yang banyak mengulang perkara yang sama pada ayat dan surah yang berbeza, penulis juga sebenarnya banyak mengulang-ulang corak pemikiran yang sama. Bentuk dan bahasanya sahaja yang berbeza. Beginilah cara penulis melatih tubi pemikiran pembaca untuk berfikir dengan corak yang sepatutnya. Sungguh, cara berfikir yang betul akan membantu kita untuk sentiasa tenang dan kuat biar apa pun dugaan yang datang.

Ujian demi ujian akan terus singgah di dalam hidup kita tanpa henti. Ia suatu janji. Kalau yang kita cari adalah ketenangan, maka kita tiada pilihan. Belajarlah mengalah dan akur sahaja kepada semua takdir Allah. Maka insya-Allah, biar sehebat mana gelombang yang datang, kita masih mampu bertenang-tenang. Selamat membaca Be Strong dengan doa daripada penulis agar sedikit perkongsian ini berjaya dihadam, seterusnya membawa anda ke suatu zon kehidupan yang bernama ketenangan. Insya-Allah.
*****
(SEM & S/S) RM20.00 > RM17.60

Ubah ~ Syed Alwi Alatas

Jika Bukan Sekarang, Bila Lagi? Yang Penting Mulakan ...

Sebelum mencari di kejauhan, mengapa tidak mulakan saja dengan yang dekat, iaitu diri sendiri? Sebelum mengharap perubahan pada manusia lain, mengapa tak mulakan saja daripada manusia yang satu ini? Ya, diri kita sendiri!

Tidak ada manusia yang sampai ke destinasi yang dicita-citakan hanya dengan satu langkah. Mulakanlah dengan diri sendiri kerana itulah yang paling dekat. Pilihlah jalan yang paling tepat yang akan membawa ke tempat tujuan kita. Jika hendak ke hulu, jangan pula ambil jalan ke hilir. Kalau hendak ke syurga, jangan pilih jalan ke neraka.

# Jatuh untuk bangun! Teruskan melangkah.
*****
(SEM & S/S) RM16.00 > RM14.00

Musafir Duniawi (MD) ~ Faiz Najmi

Musafir Duniawi adalah sebuah buku hybrid petua pengembaraan dan travelog musafir yang menjelaskan bagaimana seorang musafir duniawi boleh terus bermusafir, beserta bekal iman, kecekalan dan ketabahan dalam hati. Segala petua yang diperturunkan dalam pengalaman merentas 5 benua, 60 negara, pelbagai sejarah, agama dan budaya, berjuta rupa manusia, serta berbagai jenis perjalanan yang diambil sejak berusia dewasa 18 tahun. Susah senang, suka duka, tangis tawa, segalanya telah dibukukan sebagai petua dan pengalaman dalam buku ini.

Bumi Allah ini maha luas untuk dijelajah. Seluruh kehidupan pun belum tentu cukup untuk melalui dan mengalami semuanya. Cuma jika manusia tidak mula mengembara, seolah-olah satu halaman buku sahaja yang dibacanya. Halaman lain yang barangkali lebih indah, penuh kisah akan ditinggalkannya. Bumi Allah terlampau indah bagaikan alam mimpi. Hanya kesungguhan untuk bermusafir akan menjadikannya realiti!
*****
(SEM & S/S) RM25.00 > RM22.00

Wednesday, May 4, 2016

69 Doa dan Zikir Sahih ~ Dr. Zaharuddin Abdul Rahman

Orang yang lemah adalah orang yang meninggalkan berdoa dan orang yang paling bakhil adalah orang yang bakhil terhadap salam.” (Rekod Imam At-Tabrani)

“Perumpamaan orang yang ingat akan Tuhannya dengan orang yang tidak ingat akan Tuhannya laksana orang yang hidup dengan orang yang mati.” (Rekod Imam Al-Bukhari)

ANTARA ISI KANDUNGAN
Bab 1: Zikir Umum
Zikir Umum 1
Zikir Umum 2
Zikir Umum 3
Zikir Umum 4

Bab 2: Doa-Doa
Doa Umum
Doa Bangun Tidur
Doa selepas Bangun Tidur 1
Doa selepas Bangun Tidur 2
Doa selepas Bangun Tidur 3
Zikir sejurus Bangun Tidur pada Waktu Tengah Malam sebelum Tahajud
Doa Tahajud
Zikir selepas Tasyahud Akhir sebelum Salam
Doa Istikharah
Doa selepas Mengambil Wuduk
Doa selepas Wuduk dan Mandi
Doa Memakai Pakaian
Doa Memakai Pakaian Baru
*****
(SEM & S/S) RM5.00 > RM4.40

Enrique Melaka ~ Abdul Latip Talib

Kisah Magellan yang mempunyai seorang tawanan Melayu yang tidak diketahui nama sebenarnya. Namun, dalam catatan sejarah tawanan Melayu itu dikenali sebagai Enrique Melaka. Dia, sentiasa menemani dan menjaga Magellan semasa misi ke Maluku, yang akhirnya dia mencatat sejarah sebagai orang melayu pertama yang berjaya mengelilingi dunia.​
*****
(SEM & S/S) RM24.00 > RM21.10

Ceritera Haji Wartawan Al-Quran: Tuhan Kami Datang ~ Abdullah Bukhari, Dr. Abdul Basit

Ceritera Haji Wartawan Al-Quran - Tuhan, Kami Datang... adalah sebuah catatan travelog haji. Ia mengandungi kisah-kisah pendek yang menarik, dan dikaitkan dengan tafsir Al-Quran.

ANTARA ISI KANDUNGAN
Tip Mudah Mendapat Haji Mabrur
Rahsia dan Hikmah Haji

BAB 1: KISAH SEBELUM HAJI 1436H
Empat Hari Berbaki
Terkena Mukjizat Nabi Ibrahim a.s.
Doa supaya Mendapat Jemputan Istimewa daripada Allah s.w.t.
20 Visa Ihsan dan Rahsia Doa
Lembut Hati Encik Polis Trafik
Perlu Berangkat Pagi Ini!
Tragedi Visa KT65
Pulang Kembali ke Rumah
Kisah Pasport dan Hari Khamis yang Tragis
Ujian Kecil di UTC Keramat
Keajaiban Doa Musibah
Insya Allah, Belanja Haji akan Berganti
Haji Berlari-Lari pada Hari Jumaat

Aku Nabi Isa!: Refleksi Wad Sakit Jiwa ~ Dr. Rozanizam Zakaria

Aku Nabi Isa! Refleksi Wad Sakit Jiwa.

Jangan kau hinakan orang gila, kerana sekurang-kurangnya mereka jujur dengan kegilaannya, sedangkan kewarasanmu belum tentu kejujurannya.

ANTAR ISI KANDUNGAN
Bab 1: Memilih Tarikh Kematian
Kes 1: Keluarga Iran dan Bunuh Diri
Fakta Bunuh Diri
Apa yang Kita Pelajari?
Rahsia Jiwa yang Hidup
Penawar Putus Asa
Pelindung Sebenar
Apa yang Mustahil Tak Selalunya Mustahil
Kesudahan Kisah Keluarga R
Apa yang Kita Mampu Buat?
Tindakan Kita
Hukum Bunuh Diri

Bab 2: Suami Disembelih, Anak Diculik, Rumah Dibakar
Kes 2: Wanita Iraq dan Kemurungan
Fakta tentang Kemurungan (Depression)
Perbezaan Antara Kesedihan dan Kemurungan
Apa yang Kita Pelajari?
Kesedihan dalam Hidup Rasulullah s.a.w.
Misteri di Sebalik Kesedihan
Alasan untuk Hidup
Mengapa Kesedihan Bertukar Menjadi Kemurungan?
Bagaimana Merawat Kemurungan
Kesudahan Kisah Wanita Iraq

Buat Duit Dengan Facebook dan Instagram ~ Miliza Ghazali

Media sosial seperti Facebook (FB) dan Instagram kini bukan lagi sekadar medan berkongsi pendapat, video-video viral, serta gambar semata-mata, tetapi boleh dijadikan sebagai lubuk pendapatan. Sekiranya kena pada caranya, FB dan Instagram mempu memberikan hasil yang lumayan kepada sesiapa sahaja yang bijak menggunakan medium ini. Soalnya, bagaimana?

Buku Buat Duit dengan FB & Instagram ini memfokuskan tentang bagaimana kita dapat memperoleh pendapatan dengan menggunakan platform media sosial. Antara topik yang dibincangkan dalam buku ini termasuklah:
Asas Perniagaan Internet
Sasaran Pasaran
Modal
Pendaftaran Perniagaan
Strategi Meningkatkan Followers dan Likes
Selepas Jualan

Potensi bisnes menerusi FB dan Instagram ini begitu besar memandangkan rata-rata individu di Malaysia malah luar negara memiliki laman sosial ini. Jadi, apa alasan kita untuk tidak menjana pendapatan menerusi platform yang ada ini?
*****
(SEM & S/S) RM9.90 > RM8.70

Monday, May 2, 2016

100 Resipi Biskut, Kek, Manisan & Kudapan ~ Chef Norzailina

Karya ke 43 Chef Norzailina Nordin ini menjanjikan kelainan kerana di dalam buku ini mengandungi himpunan resipi kek, biskut, manisan dan kudapan. Pembaca tidak perlu tercari-cari resipi yang diperlukan di dalam buku-buku yang berlainan. Di samping itu Chef Norzailina juga menggunakan bahan-bahan yang ringkas dan mudah didapati. Penyediaan yang disertakan dengan gambar langkah demi langkah dapat membantu pembaca menyediakan resipi yang diidamkan.

Selamat mencuba!

ANTARA ISI KANDUNGAN
Resipi Kek
1. Kek Batik Moka
2. Kek Lapis Pelangi
3. Kek Kelapa
4. Kek Kukus Kurma
5. Kek Coklat Moist
6. Kek Marmar Mudah
7. Kek Cawan Coklat
8. Kek Oren
9. Kek Span
10. Kek Tanpa Telur

Resipi Biskut
1. Biskut Coklat Badam
2. Biskut Badam
3. Biskut Shortbread
4. Biskut Coklat Urai
*****
(SEM & S/S) RM27.00 > RM23.80

50 Resipi Biskut & Kek ~ Chef Hanieliza

Buku 50 Resipi Kek & Biskut diberi sentuhan baru dengan gambar-gambar penyediaan yang lebih menarik. Terdapat 6 bonus resipi terkini yang pasti menyelerakan. Indikasi penyediaan yang jelas, iaitu tempoh penyediaan bahan dan tempoh memasak turut disertakan. Resipi-resipi yang disediakan oleh Chef Hanieliza dalam buku ini bukan sahaja sesuai dijadikan hidangan semasa hari perayaan ataupun sebarang majlis keraian, tetapi boleh dijadikan juadah minum petang.

ANTARA ISI KANDUNGAN
Biskut
Biskut Badam Manis (Almond Sweet)
Biskut Badam Rangup
Biskut Badam Salju (Snow Almond)
Biskut Bebola Kacang Hazel (Hazelnut Ball)
Biskut Bebola Kristal
Biskut Buah-Buahan
Biskut Coklat
Biskut Coklat Cip
Biskut Cornflake Madu Coklat Cip
Biskut Dahlia Oren
Biskut Keju
Biskut Koko Crunch
*****
(SEM & S/S) RM18.00 > RM15.80

Solat Musafir: Panduan & Praktikal Solat Jamak & Qasar ~ Zul Aimran Omar

“Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa ‘mengqasarkan’ (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu.” (Surah an-Nisa’ 4: ayat 101)

Elemen utama yang menjadi tunjang Islam ialah solat. Allah SWT telah memberikan kemudahan kepada umat Islam untuk menghimpunkan dan memendekkan solat jika mereka berada dalam keadaan musafir.

Buku ini memberikan pencerahan tentang panduan menunaikan solat jamak dan qasar serta persoalan masyarakat mengenai solat musafir.

Antara isu menarik yang dibincangkan:
- Bagaimanakah cara untuk solat jamak dan qasar dengan solat Jumaat?
- Cara solat qasar sahaja, jamak dan qasar, dan jamak sahaja.
- Bolehkah orang musafir menjadi makmum kepada imam yang tidak musafir?
- Adakah solat musafir masih relevan?
*****
(SEM & S/S) RM14.00 > RM12.30

20 Tip Usia Muda Berpahala ~ Muhammad Zuhaili

Kebahagiaan pada usia muda mencerminkan perjalanan kehidupan yang baik. Usia muda merupakan aset kerana pada peringkat inilah kita memiliki semangat, tenaga, emosi dan kemahuan yang tinggi. Membentuk personaliti Muslim yang terbaik merupakan menjadi langkah asas dalam pembinaan masyarakat yang bertamadun. Ia termasuk soal berpakaian, hiburan, pengurusan masa, penjagaan kesihatan atau mentaati ibu bapa yang sangat penting untuk diuruskan dengan baik berpandukan syarak.

20 Tip Usia Muda Berpahala membincangkan pelbagai aspek dalam kehidupan golongan pemuda Muslim. Fokusnya sangat istimewa kerana memberikan penekanan kepada golongan muda yang menjadi tiang ummah dan penentu kekuatan negara. Topik-topik yang dibincangkan turut merangkumi isu kontemporari dan terkini. Semoga buku ini mampu menjadi bimbingan kepada generasi muda khususnya demi mengumpul pahala, mengejar redha ALLAH SWT untuk membahagiakan usia muda.

Antara kandungan menarik:
Bernilainya Usia Muda
Nilai Sebuah Kesihatan
Bergaya Yang berpahala
Pandanganmu, Maruahku
Bermasyarakat Itu Sunnah
*****
(SEM & S/S) RM21.00 > RM18.50
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...