Hubungi Kami

Hubungi Kami

Monday, December 16, 2013

Manhaj Hidup Orang Beriman ~ Prof. Madya Dr Basri Ibrahim Al-Hasani Al-Azhari

Dalam mengharungi gaya dan suasana hidup yang semakin mencabar ini, setiap individu perlu mempersiapkan diri dengan ilmu yang sesuai dan secukupnya. Ini amat penting agar kita tidak hanyut dan lemas dalam kederasan arus kemajuan dan kemodenan yang semakin ganas dan liar. Ilmu pengetahuan duniawi sahaja tidak mencukupi untuk mengharungi kehidupan ini. Tanpa asas yang kuat dalam keimanan serta petunjuk tauhid yang benar pasti amat sukar untuk menjadi orang yang beriman.

Buku ini merupakan ringkasan dan ulasan daripada buku hasil karya salah seorang imam besar Islam iaitu Imam Al-Ghazali. Pengarang mengambil suatu inisiatif yang begitu besar untuk meringkas dua buah karya basil tulisan imam besar ini, iaitu Ihya' Ulum al-Din dan Mukhtasar Minhaj al-Qasidin agar mudah pengisian dihadam oleh minda pembaca. Inisiatif ini merupakan suatu sumbangan yang begitu besar untuk umat Islam masa kini dalam memahami pencerahan ilmu yang disampaikan oleh Imam Al-Ghazali di dalam karya-karya beliau. Mudah-mudahan dengan hasil usaha pengarang ini boleh kita jadikan bacaan dan rujukan untuk mempersiapkan diri dalam mengharungi gaya hidup dan kehidupan yang semakin mencabar dan pantas ini.

Buku ini amat sesuai untuk dijadikan rujukan dan majlis perkongsian ilmu serta boleh dijadikan salah satu koleksi utama di dalam perpustakaan awam atau individu. Semoga dengan usaha pengarang ini dapat menyebarluaskan lagi cahaya ilmu Islam serta menyiapkan generasi kini dengan ilmu untuk menghadapi cabaran dan dugaan yang semakin hebat masa kini.

*****

(SEM) RM38.00 - RM33.40
(S/S) RM41.00 - RM36.10

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...