Hubungi Kami

Hubungi Kami

Thursday, November 30, 2017

Kerajaan Khalifah Islam: Kegemilangan Pemerintahan Abbasiyah dan Kemunculan Kerajaan Umaiyah di Andalus ~ Raffar Mat

(SEM & SS) RM35.90 > RM31.60

Selepas kegagalan kerajaan Umaiyah meneruskan kekhilafahannya, bani Abbasiyah bangkit sebagai kerajaan baru yang memimpin islam di tanah Arab dengan pelbagai pergelutan dan konflik. Bahkan tidak terhitung banyak pertumpahan darah bagi mempertahankan setiap kerajaan dan wilayah jajahan. Menariknya, sewaktu pemerintahan di Baghdad diambil alih oleh bani Abbasiyah (132-656H/750-1258M), berlangsung sebuah lagi kerajaan Islam bani Umaiyah yang gah berkembang di Sepanyol.

Sehingga beberapa abad itu, sejarah Islam telah memperlihat dua tamadun Islam ini bergerak seiringan. Namun, antara mereka tetap dicelahi dengan pertempuran lantaran ingin mengatasi satu sama lain. Lantas ketika itulah berlakunya peperangan saudara yang pertama di dunia.

Sejarah perkembangan Islam sendiri melihat deretan khalifah yang pelbagai sifatnya. Kebanyakannya tidak menjalankan amanah sebagai muslim sejati. Padahal kewibawaan dan bakat para khalifah sangat berperanan dalam meluaskan, menguatkan mahupun menjatuhkan sesuatu kerajaan itu.

Sejarah Islam juga terlalu luas untuk diterokai, sehinggakan ada juga sisi gelap yang langsung tidak diketahui. Tidak mustahil dalam buku ini terdapat banyaka catatan baru yang selama ini belum pernah dipelajari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...